Trainingsbureau in het omgaan met ongewenst gedrag, verbale en fysieke agressie, coaching en intervisie

 

Het onderwerp en de vorm van de trainingen spreekt mij erg aan. Ik sta achter de theorie van het SCOREN en de methode sluit naar mijn mening naadloos aan op alle werksituaties en personen. Het is heel concreet en dus direct toepasbaar en ben ervan overtuigd dat de medewerkers van VNN en onze clienten er wat aan kunnen hebben. Daarnaast vind ik het geweldig om een bijdrage te kunnen leveren aan bewustwording als het gaat om omgaan met ongewenst gedrag en verbale agressie en daarbij hopelijk aan een cultuuromslag bij de VNN.

– Rogier Terpstra (agressietrainer VNN) –

 

De cursus omgaan met agressie was erg leuk en leerzaam. Robin (cursusleider) was erg duidelijk in zijn uitgleg in wat hij verwachtte van de cursisten. Alles werd voorgedaan zodat iedereen alles goed kon volgen. Er werde rollenspelen gedaan met de cursisten en de mensen die het rollenspel speelden waren erg serieus. Daar waren de cursisten erg van onder de indruk. Het werd heel echt gespeelt waardoor iedereen zich goed kon inleven. De cursus was erg leerzaam vooraal omdat je bewust werd van je eigen houding in verschillende situaties.
Het was allemaal goed opgezet. De manier waarop de training werd gegeven was erg goed. Iedereen vond het ook erg leuk om deze cursus te volgen. Er werd veel gelachten zodat onze eigen spanning een eigen plek kreeg. Tijdens het rollenspel deed iedereen serieus mee. We konden zien hoe we op boze klanten reageerden en hoe we er verbaal maar ook non verbaal mee om gingen. De videofeedback was in het begin wel confronterend maar op deze manier leerde je jezelf van een heel andere kant kennen.
Er werd door Robin veel informatie gegeven. In overleg met Robin werden er situaties bedacht die we in de praktijk ook daadwerkelijk tegen kwamen. Het leren stellen van grenzen naar klanten was erg leerzaam. Daarbij werd erg duidelijk gemaakt dat je eigen houding er bepalend is in het ombuigen van ongewenst gedrag. De methode die Preventing hanteert is duidelijk, toepasbaar en heeft resultaat.
Robin was in zijn manier van lesgeven erg rustig en duidelijk. Dit vonden de cursisten een erg prettige ervaring. Als er iets fout ging bij de cursisten dan werd dat op een goede manier uitgelegd. Het voelde veilig om in een groep je eigen kwetsbaarheden op tafel te gooien. Het ging niet om goed of fout, het ging om tops en tips. De manier waarop Robin de mensen benaderde was erg prettig.

– H.J. Kloosterman (afdelingshoofd receptie en 24-uurspost Medisch Centrum Leeuwarden)-

 

De cursus omgaan met agressie is goed om te doen, het geeft je een aantal praktische handvatten voor het omgaan met (bijna) agressieve mensen in de praktijk. Je komt het meer tegen dan je in eerste instantie denkt.

– Nynke Miedema (arts-assistent open afdeling Jelgerhuis, GGZ Friesland) –

 

Ik heb de cursus ”Omgaan met agressie” gevolg, ik vong hem leerzaam. Nu kan ik met zelfvertrouwen agressie op mijn werk aanpakken. Ik zou alle beginners in de zorg adviseren deze cursus te volgen. Ook voor diegenen die hem al hebben gevolgd is een herhaling om de 2 jaren de moeite waard.
– Margaret Bakeine (arts open afdeling GGZ Friesland-Noord) –

 

LOOTS B.V. Een aanbeveling voor de methode scoren. Wij zijn enthousiast, waarom kun je lezen in de onderstaande terugblik op 2 dagen training.

Robin en ook Anna Geertje, 2 volle dagen mogen ervaren wat de methode scoren voor meerwaarde kan hebben in ons werk binnen de maatschappelijke opvang en ondersteuning van onze cliënten. (LOOTS B.V.) Als team kijken we hier heel positief op terug en ervaren we het als heel prettig dat je jezelf niet hoeft te veranderen of te verantwoorden. Het is een training die opbouwend en reflecterend is i.p.v. van belerend wat veel van ons zijn gewend. De kracht zit hem erin dat je gebruik maakt van je eigen competenties en deze versterkt. Je valkuilen mogen er zijn. D.m.v. grenzen stellen, kwetsbaar zijn, reflecteren en nee zeggen leer je jezelf centraal te stellen waardoor je juist veel sterker komt te staan als hulpverlener. Het scheiden van de betrekking en de inhoud zal een motto zijn waar we vaak naar terug zullen grijpen in ons werk, want dat biedt zeker houvast en geeft een fijn handvat in ons dagelijks werk.

Er is een essentieel verschil tussen de methode scoren en andere methoden en stromingen die je met ongewenst gedrag/ agressie leren omgaan. Bij scoren staat contact centraal en gedrag. Of je nu wel of geen verstandelijke beperking hebt, wel of geen verslaving, wel of geen psychiatrisch probleem hebt…. En ga zo maar door, gedrag is er altijd. Op gedrag kun je mensen altijd aanspreken. Voor ons team een waardevolle reflectie. We laten veel over ons heenkomen, de bekende valkuilen als ‘’we moeten het probleem oplossen’’ / hij of zij kan er niets aan doen want heeft immers een laag iq / voor hem of haar is het te begrijpen want in het verleden had hij/zij het zwaar…’’ Deze valkuilen maken dat we onszelf niet meer centraal kunnen/ durven stellen en daardoor ook niet meer in staat zijn om hulp te verlenen.
De methode is nuchter, zeg wat je denkt, benoem wat je ziet. Wees duidelijk en helder en bovenal; doe wat je zegt. Wanneer gedrag ongewenst moet je eerst contact herstellen en weer een gewenste situatie creëren voordat je verder aan de slag gaat met je cliënt. Zulke simpele dingen vergeten we in de dagelijkse gang van zaken. We willen problemen oplossen, helpen enz. maar wanneer een cliënt hoog in de emoties zit zullen onze goedbedoelde interventies nooit het gewenste resultaat geven. Uit het contact stappen, tijd en afstand creëren voelen vaak als een zwaktebod. In de praktijk blijkt het juist een kracht. Als contact herstelt en er sprake is van ‘’gewenst’’ gedrag bereik je zoveel meer.

Voor ons als startend team was het naast het ontdekken van de methode scoren ook waardevol om elkaar te leren kennen. In de teambuilding heeft het ook zeker een goede bijdrage geleverd. Ook in de communicatie naar elkaar als collega’s kunnen we veel aspecten van de methode scoren gebruiken om elkaar positief te ondersteunen. Voor ons als team was het naast het ontdekken van de methode scoren ook waardevol om elkaar te leren kennen. In de teambuilding heeft het ook zeker een goede bijdrage geleverd. Ook in de communicatie naar elkaar als collega’s kunnen we veel aspecten van de methode scoren gebruiken om elkaar positief te ondersteunen.

Robin en Anna Geertje, dank voor jullie openheid, humor maar vooral ook kennis. Het was heel prettig om te ervaren dat jullie vanuit (opr)echtheid en ervaring de training geven, daardoor bleven wij geïnspireerd! De rollenspelen….. die waren uniek…. de situaties waren veelal zo realistisch dat je soms even was vergeten dat het een rollenspel is.

.
– Nicole Edens (Loots b.v.) –