Agressie op de werkvloer

Agressie kan overal voorkomen. Waar met mensen wordt (samen)gewerkt, worden emoties geuit. Niet alleen in de hulp- zorg- of dienstverlening, maar ook bij commerciële bedrijven. Samenwerken kan lastig zijn. Mensen houden zich niet aan de gemaakte afspraken, er kan over collega’s geroddeld worden, kritiek wordt op een ongepaste mening geuit. Slecht nieuws gesprekken kunnen vervelende emoties oproepen en ingewikkelde projecten en tijdsdruk kunnen stress veroorzaken. De vormen van ongewenst gedrag zijn uiteenlopend. Veelal is het het ‘grijze gebied’ wat aangeraakt wordt: mensen klagen, drammen, eisen, dwingen, etc. Zodra we met dit gedrag in aanraking komen, raken we geïrriteerd. Onze ‘emotionele thermometer begint te stijgen en voordat we het door hebben reageren we niet meer op een constructieve wijze. Het contact is verminderd of soms verdwenen en samenwerkingsproblemen worden groter.

agressie-training

Voor wie?

Preventing richt zich bij trainingen op het vroegtijdig signaleren van ongewenst gedrag. Zoals genoemd: waar met mensen wordt gewerkt, daar worden emoties geuit. Waar emoties zijn is frustratie. Daarom is de training geschikt voor iedereen die samenwerkt met anderen. Denk aan dienstverlening in winkels, ongewenst gedrag in het openbaar vervoer zoals de treinen of bussen, de horeca of in de entertainmentwereld. De training is geschikt voor medewerkers van de vloer, maar ook personeelsafdelingen, HR, teamleiders en leidinggevenden hebben baat bij de training. Doorgaans horen we dat het ten alle tijden aansluit bij hun niveau en praktijk.

We leren deelnemers om deze signalen bespreekbaar te maken, zodat het ongewenste gedrag stopt en de frustratie over hetgeen er speelt besproken kan worden. We werken met de eigen inbreng van de deelnemers, zodat we dichtbij de praktijk blijven en de deelnemers dit direct toe kunnen passen op hun werk. Op een interactieve manier, met behulp van rollenspelen, en een aansprekende methodiek welke aansluit bij de deelnemer. We leren deelnemers om opnieuw naar het ongewenste gedrag te kijken en hier anders mee om te gaan, door te ontdekken waar hun grenzen liggen en deze op een constructieve wijze uit te spreken, zodat het contact hersteld wordt.

Meer informatie ontvangen?

Uw naam (verplicht)

Uw email (verplicht)

Onderwerp

Uw bericht