Leoni Storm
Trainer
Tijd is kostbaar en organisaties verwachten concrete resultaten. Deze druk heeft invloed op de wijze waarop we contact maken. Het kan vluchtiger worden, met minder aandacht gegeven of oppervlakkiger. Toch is het juist de druk die om een rustig antwoord vraagt. Door jezelf centraal te stellen verbetert de relatie met de ander en daardoor wordt het rendement van contact optimaal. Dat lijkt opmerkelijk, eerst jezelf en dan pas de ander centraal stellen. Maar als je er wat langer over nadenkt wordt het logisch. Als je authentiek reageert staat niet ‘de kennis’ tegenover je, maar een ‘echt’ mens. De kennis wordt serieuzer genomen als er een mens van vlees en bloed staat, die durft te zeggen wie hij of zij is. Misschien is het een vernieuwde visie op coachen, maar voor mij is deze constatering meer dan waardevol. ‘De ander staat pas echt centraal, als jij jezelf centraal stelt’. Bij iedere training van ‘Preventing’ is het mooi om te zien dat de deelnemers zelfbewuster worden en hun grenzen beter aanvoelen. Het is schitterend om te merken dat deelnemers reflecteren op hun eigen beleving en reacties op ongewenst gedrag. Bij een training van ‘Preventing’ staan de deelnemers in het middelpunt en gebruiken zichzelf als instrument. Dat is precies waarom ik mij thuis voel bij deze methode. De ervaring die ik heb opgedaan als psychodynamisch therapeute en mijn ervaring die ik op heb gedaan in de verslavingszorg blijken waardevol te zijn in het omgaan met ongewenst gedrag. De methode ‘SCOREN’ doet recht aan deze ervaringen en voegt er iets extra’s aan toe.